Rettigheter ved feilbehandling hos tannlege

illustrasjon av pasient med vondt i munnen etter feilbehandling hos tannlege

Har du noen gang lurt på hva rettighetene dine er hvis noe går galt hos tannlegen? I denne artikkelen skal vi dykke dypt inn i emnet feilbehandling hos tannlege, og hva du som pasient har rett til i slike situasjoner. Vi vil gå gjennom alt fra hva feilbehandling faktisk er, til hvordan du kan forebygge det og hva du kan gjøre hvis uhellet er ute.

Hva er feilbehandling?

Feilbehandling hos tannlege kan være alt fra feil diagnose, dårlig utført behandling, til manglende informasjon og oppfølging. Dette kan føre til smerter, langvarige skader og i verste fall varige men. Det er derfor viktig å vite hva dine rettigheter er og hva du kan gjøre for å rette opp i situasjonen.

Hvorfor skjer feilbehandling?

Det kan være mange grunner til at feilbehandling skjer. Noen ganger kan det være snakk om en menneskelig feil, andre ganger kan det være mangel på kunnskap eller dårlige rutiner på klinikken. Uansett hva årsaken er, så har du som pasient rettigheter som skal beskytte deg.

Dine rettigheter

Rett til erstatning

Hvis du har blitt utsatt for feilbehandling hos tannlegen, har du rett til å kreve erstatning. Dette gjelder både for økonomiske tap du har hatt som følge av feilbehandlingen, og for ikke-økonomisk skade som smerter og lidelser.

Hvordan kreve erstatning?

For å kreve erstatning, må du ta kontakt med tannlegen eller klinikken der feilbehandlingen skjedde. Forklar hva som har skjedd og hvorfor du mener du har krav på erstatning. Det kan være lurt å ha med seg all relevant dokumentasjon, som for eksempel journalnotater og bilder.

Hva kan du få erstatning for?

Du kan få erstatning for både økonomisk tap og for smerter og lidelser. Økonomisk tap kan for eksempel være utgifter til ekstra tannbehandling, reiseutgifter og tap av inntekt. For smerter og lidelser blir erstatningen fastsatt ut fra hvor alvorlig skaden er.

Klagerett

Du har også rett til å klage hvis du mener du har blitt utsatt for feilbehandling. Dette kan du gjøre ved å kontakte Helsetilsynet i fylket ditt.

Hvordan klage?

For å klage, må du sende en skriftlig klage til Helsetilsynet. Beskriv hva som har skjedd, og hvorfor du mener dette er feilbehandling. Legg ved all relevant dokumentasjon.

Hva skjer etter at du har klaget?

Når Helsetilsynet mottar klagen din, vil de gjennomføre en vurdering av saken. Dette kan ta noe tid, men du vil til slutt få et svar på om klagen din er tatt til følge eller ikke.

Forebygging av feilbehandling

Viktigheten av kommunikasjon

En av de beste måtene å forebygge feilbehandling på, er gjennom god kommunikasjon med tannlegen din. Still spørsmål, vær åpen om dine bekymringer og sørg for at du forstår behandlingen du skal gjennomgå.

Velge riktig tannlege

Det er også viktig å velge en tannlege som du har tillit til, og som har god erfaring og kompetanse. Sjekk gjerne referanser og anmeldelser før du bestemmer deg. Dersom du ønsker å få god behandling i Fredrikstad eller Sarpsborg, er Flow Tannhelse å anbefale. Er du i Trondheim anbefaler vi Tannklinikken Dent.

Når bør du kontakte advokat?

Hvis du mener du har blitt utsatt for feilbehandling og ikke kommer noen vei med klagen din, kan det være lurt å kontakte en advokat. En advokat kan hjelpe deg med å vurdere saken din og gi deg råd om hva du bør gjøre videre.

Oppsummering og konklusjon

Feilbehandling hos tannlege kan være en alvorlig sak, og det er viktig å vite hva dine rettigheter er. Husk at du har rett til erstatning og klagerett, og at god kommunikasjon med tannlegen kan forebygge feilbehandling. Ikke vær redd for å stille spørsmål og kreve den behandlingen du har krav på.